07 August 2024

SEKI Engine Oil Axia

Alhamdulillah...

Semalam aku ke bengkel cina kat mardi...
Tukar minyak hitam..
Axia G 1.0 aku dah lebih 3k mileage dari KM sepatutnya..
Aku rasa elok jugak tukar minyak hitam ni daripada makin melarat...

Mulanya aku ingat nak guna semi sintetik je..
Tapi tokey kedai tu bagitahu nanti kete jadi lembab axia ni..
Lagipun, sebelum ni aku guna fully synthetic..
Jadi kedai tu cadangkan aku guna fully jugak kali ni...

Mulanya, Aku tanya minyak jenama shell..
Mahal pulak rasanya..
Rm250 siap semua..
Kalau nak murah sikit guna minyak SEKI..
Aku tanya made in mana...
Tak pernah dengar..
Dia bagitahu made in malaysia..
Siap pasang semua Rm150..

Malas nak fikir panjang..
Janji Fully synthethic..
Boleh jalan 10k KM..
Siap dengan sekali tukar oil filter..

Pastu budak yang pasang tu bagitau..
Air radiator dah kering...
Tambah teruslah..
Tambah lagi Rm20..
Total semua sekali..
Rm170..
Biarlah janji siap...

Aku tanya terus kenapa enjin kuat berbunyi...
Suh dia cek terus masalahnya.. 
Katanya water pump dah tak berapa elok..
Takpelah tu..
Janji tahu apa masalahnya..
Next time ada modal..
Barulah tukar..

Next...

No comments:

Post a Comment

Pelepasan cukai Tahun 2014

Jangam lupa untuk simpan semua resit berkaitan..