22 August 2024

Loan Disburse

Berikut adalah penjelasan mengenai proses pengeluaran wang loan Pembeli dalam transaksi sub-sale hartanah,yang melibatkan penebusan hutang Penjual:

Pengeluaran Wang Loan Pembeli (Peringkat Pertama)
————————————————-

Apabila hartanah masih dicagar oleh Penjual kepada bank pembiayanya, proses pengeluaran wang loan Pembeli akan dilakukan secara dua peringkat.

Pertama, wang loan pembeli digunakan untuk menebus hutang Penjual. Setelah bayaran dibuat, anda perlu menunggu bank Penjual untuk memulangkan semua dokumen yang berkaitan. 

Secara amnya, dokumen yang berkaitan dengan pemilikan dan cagaran hartanah akan dikembalikan kepada pihak yang berkenaan.

Pengeluaran Wang Loan Pembeli (Peringkat Kedua)
————————————

Kedua, baki pinjaman yang tinggal selepas penebusan akan dibayar kepada Penjual atau peguamnya sebagai stakeholder mengikut terma dan syarat dalam Perjanjian Jual Beli (S&P).

Prosedur Peguam Bank Pembeli
——————————————-

Peguam bank pembeli akan mengeluarkan surat nasihat kepada bank pembeli, dengan syarat bahawa terdapat "Redemption Statement" dari bank penjual.

Peguam bank Pembeli juga perlu memastikan syarat-syarat lain dipenuhi seperti pembukaan akaun bank, kelulusan Mortgage Reducing Term Assurance (MRTT), laporan penilaian hartanah, dan laporan perubatan untuk MRTT (jika perlu) seperti yang dinyatakan dalam Letter Offer bank.

Notifikasi Pengeluaran
———————————-

Peguam bank Pembeli akan memaklumkan kepada peguam Penjual sebaik sahaja bank memberi notifikasi pengeluaran wang loan.

Bayaran Faedah /Untungan Bank
————————————

Bayaran faedah bank akan bermula dari tarikh pengeluaran wang pembiayaan.

Semoga penjelasan ini membantu.

Jika ada apa-apa soalan tambahan atau perlu penjelasan lebih lanjut, jangan ragu untuk bertanya.

#nailaw

www.nailaw.my

No comments:

Post a Comment

Pelepasan cukai Tahun 2014

Jangam lupa untuk simpan semua resit berkaitan..