27 December 2021

3H 2M

15, 16, 17 Disember 2021

========================================

Tahun ini melaka adalah pilihan kami.

Sebagai penutup tahun 2021 trip yang dipilih adalah Negeri Melaka bandaraya bersejarah. Setelah hampir 4 tahun tidak ke Melaka saya mengambil keputusan untuk ke sini memandangkan hujung tahun kebiasaannya negeri pantai barat tidak terkesan dengan musim tengkujuh. Memang betul jangkaan saya perjalanan kali ini segalanya lancar Alhamdulillah.

Bertolak pada jam 10 pagi, melalui jalan batu balik, muadzam, segamat, tangkak seterusnya menghala ke kuala lumpur exit bandar hilir, Melaka.

Trafik lancar tiada kerumunan kereta yang menyesakkan jalanraya, sedikit terganggu di sekitar bandar tangkak. Hanya kenderaan bergerak perlahan.

Singgah ke tandas di petronas segamat, kemudian mengambil makan tengahari di kedai nasi ayam pak mus segamat. Sangat ramai pelanggan pada hari itu mungkin berkebetulan dengan waktu rehat tengahari. Nasi ayam yang cukup lazat dan lauk yang pemurah menjadikan ia sebagai pilihan masyarakat kawasan tersebut.

Sepanjang perjalanan melalui kawasan pemandangan gunung ledang di segamat yang indah,  menggamit memori ketika belajar disekolah berkenaan sejarah Hang Tuah dan puteri gunung Ledang. Bayangan cerita P. Ramlee pun hadir bersama menerawang sebentar ketika melalui papan tanda masuk ke gunung ledang.

Di Melaka saya menginap di Atlantis Residence.. Ia menjadi pilihan kerana dapat memuatkan 6 orang dengan selesa pada satu masa. Harga yang di tawarkan pun munasabah. Kolam yang besar dan menyeronokkan bagi yang membawa bersama anak kecil.

Selesai self check in. jam 4 petang. Kami menjenguk kolam sangkaan mahu terus mandi. Rupanya mesti booking tempat dahulu kerana SOP Covid19 yang melanda negara ketika ini.

Kami pun booking untuk jam 8.00 dan 9.00 malam. Senang booking dua jam terus.

Disebabkan hampa tak dapat mandi kolam petang itu. Kami ambil keputusan pergi  minum petang di Pantai klebang, Sambil menikmati teh tarik disitu sambil menikmati sekitar pantai Klebang yang menjadi tumpuan orang ramai untuk berehat dan beriadah.

Selesai sahaja kami terus balik ke bilik dengan anak-anak sudah berteriak nak mandi kolam.

Yeay.. This is Holiday..

Malamnya selepas solat ( Jamak Ta'khir ) sekitar jam 9.00, terus ke tebingan bandar hilir untuk menaiki river cruise.

Beratur!

Peh.. ramainya orang berpusu membeli tiket. Sebahagiannya menanti kehadiran bot untuk mengambil penumpang. Mujurlah bot yang disediakan banyak jadi hanya menunggu satu pusingan sahaja.

Berbaloi.. Itu yang dapat diungkapkan setelah selesai menaiki bot menelusuri sungai melaka. Sarat dengan informasi yang disajikan sepanjang perjalanan malam tersebut.

Perut mula menunjukkan tanda ia perlu diberi perhatian. Kami bergegas mencari makan di restoran berdekatan. Jam sudah menunjukan 11.00 malam.. Mujurlah masih ada kedai yang buka pada waktu malam sebegitu.

Alhamdulillah kenyang, pulang ke tempat penginapan bersiap untuk rehat dan tidur.

Hari Kedua,

Pagi itu hujan turun membasahi bumi bersejarah.. mengacau milo 3 in 1 di dapur apartment.. sambil makan roti yang dibeli di seven E malam tadi. Melihat curahan air hujan yang lebat sambil meneguk milo panas. Terasa kehangatannya yang menghilangkan segala difikiran.

Hujan berhenti sekitar jam 11 pagi. Semua sudah bersiap... kami terus menghala ke bandar hilir mencari makan tengahari.

Asam pedas!

Yeayy itu sudah semestinya jika berkunjung di melaka. Restoran Hajah Rahmah menjadi pilihan kali ini. Kelihatan ramai orang beratur, meja pun sesak. Kami terus mencari ruang kosong. Alhamdulillah tempat dapat, asam pedas disini tidak mengecewakan. Usai makan tengahari, berkunjung terus ke kedai cenderahati di seberang kedai makan. Banyaknya ole-ole yang dijual.. membeli hanya  sekadar keperluan sahaja.

Disebabkan aktiviti lawatan seterusnya, sekitar bandar hilir sahaja, Kami hanya berjalan kaki ke lokasi paling hampir iaitu muzeum samudera.. berfotografi disitu sebagai kenangan hadir ke kota bersejarah. Cuaca panas yang mengalirkan peluh tidak terasa, akibat seronoknya menikmati artifak tinggalan bersejarah.

Hampir 1 jam disitu kami beralih ke kota A' famosa, kali ni menaiki beca beroda tiga. Terpaksa menyewa 2 buah kerana jumlah kami seramai 6 orang.

Wah! seronok juga bila naik beca orang yang kayuh. Rasa macam pelancong luar negara sahaja. Upah dikira untuk sebuah beca RM25.00. Berbaloi untuk yang sekali sekala datang ke Melaka.

Usai berfoto kenangan di kota A' Famosa, Kami bergegas ke masjid selat melaka. Jaraknya tidak jauh dari bandar hilir sekitar 10 min perjalanan sahaja. Seronoknya masjid selat ini kerana sebahagian binaannya mencecah selat melaka.

Deruan angin yang lembut seolah membelai perasaan, ianya sangat mengasyikkan. Selain mengibadahkan diri dengan solat, masjid ini juga sesuai untuk merehatkan minda dengan menikmati pemandangan selat melaka yang terbentang penuh dengan sejarah yang lama.

Petang itu kami ke kampung morten, minum kopi sambil menikmati pemandangan tebingan sungai melaka. Sambil menghirup kopi panas dan berbual tentang sejarah dan keunikan bandaraya melaka diselangi bunyi bot yang mula beroperasi membawa penumpang yang pelbagai sangat membuai rasa.

Jelas! ianya satu perasaan yang mendamaikan..

Setelah malam tiba, kami mula beredar, hujan mula turun dengan rintik-rintik.. kami bergegas ke kereta. Tidak lama hujan mula turun dengan lebatnya. Mula mencari arah seterusnya yang hendak di tuju. Galeri 3D mula muncul di paparan telefon, Kami mula mencarinya dalam hujan yang lebat ianya memaksa kami mencari perlindungan letak kereta berbumbung. Akhirnya bertemu parking didalam kawasan kompleks beli belah. Mula mencari galeri 3D.. malangnya waktu operasi sudah pun tamat. Berlegarlah kami di ruangan kompleks tersebut.

Setelah hujan mula berhenti perlahan kami keluar mencari destinasi seterusnya bagi mengisi luang waktu yang ada.

Nah! kami ke Jonker street.. mencari melalui aplikasi maps.. akhirnya ketemu juga namun malangnya tiada seorang peniaga yang berniaga. Rupanya mereka hanya beroperasi pada waktu malam jumaat, sabtu dan ahad sahaja..

Argh.. mana pula nak pergi ni.. setelah berpusing-pusing disekitar bandaraya melaka malam tersebut, kami ambil keputusan untuk mencari makan mengisi perut yang mula terasa kelaparannya.

Masuk ke kg Morten semula, namun terlalu sesak dengan orang ramai. Kami keluar dan terlihat restoran Nasi Lemak Royale Kedah ( Melaka ). Nah.. apalagi terus sahaja memberi isyarat membelok kiri dan mencari ruangan tempat meletak kereta.

Kedengaran nyanyian band lagu yang membuat persembahan di tepi restoran tersebut. Setelah daftar nama di aplikasi mysejahtera dan mencatat suhu. Kami mengambil tempat duduk yang agak hujung. Kedai penuh dengan pengunjung meskipun agak lewat malam. Nasi kuning, kuah campur, ayam goreng bersama Teh O sungguh menyelerakan. sambil disajikan halwa telinga dengan pelbagi lagu dari band restoran. Siap makan hampir jam 11 malam kami pulang semula ke penginapan.

Hari Ketiga

Setelah siap sarapan dirumah, kami mula berkemas untuk check out. Barang disimpan rapi ke dalam luggage. Sampah sarap di kutip dan diikat kemudian di himpun di suatu sudut. Sebagai penghargaan kepada tuan rumah yang menyediakan kami tempat tinggal yang selesa. Saya memang menerapkan budaya dan disiplin dalam keluarga kami supaya beretika ketika keluar masuk di mana-mana penginapan.

Tepat jam 11.00 am, kami check out dari apartment tersebut. Semuanya self check out. Kami terus menghala ke bandar hilir mencari rumah terbalik ( Upside Down ). Memang kreatif juga dalam rumah ni. Semuanya terbalik dan memerlukan gaya fotografi yang betul bagi menghasilkan efek yang betul. Lama juga hendak memahami efek dalam gambar di rumah ini. Bagaimanapun ianya menjadi keseronokan apabila berjaya menghasilkan potret yang betul.

Selesai penggambaran disini, kami terus keluar untuk mencari makan tengahari. Disini kami memilih Asam pedas selera kampung, Rasa asam pedas kedai ni sedikit berbeza dengan yang semalamnya. Namun kelazatannya sehingga menjilat jari.

Usai makan tengahari kami terus keluar dari bandar hilir menuju ke arah air keroh, hajatnya ingin menaiki pedati lembu. Namun kami difahamkan sudah tiada lagi aktiviti pedati lembu kerana banyak pihak mendakwa pengeksploitasi haiwan adalah satu kezaliman dan mendapat kecaman hebat sama seperti negara Thailand yang menggunakan gajah sebagai simbol tarikan pelancong ke negara itu.

Justeru kami mengambil keputusan untuk terus pulang pada jam 3 petang daripada air keroh.

Selamat Tinggal melaka bandaraya bersejarah.

InsyaAllah umur panjang kita berjumpa lagi.