20 December 2021

 

Review Buku 

===========================

SAYA ADA 25 JAM SEHARI

Penulis : Dr Mohd Daud Bakar

MS : 244

Cetakan : IWC Sdn Bhd

=============================



Alhamdulillah

    Baru sahaja menghabiskan bacaan buku "saya ada 25 jam sehari" tulisan Dr Mohd Daud Bakar. Buku ini saya jumpa di SMO Bookstore ECM Kuantan. Ia merupakan sebuah lagi karya Dr Mohd Daud Bakar yang judul asal ditulis dalam bahasa inggeris kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa melayu. Dibeli pada 23/10/2021.. Walaupun lama di pasaran cumanya saya baru terjumpa ketika mencari bahan bacaan di ECM..

 Apa yang dapat saya ulaskan disini penulis sangat komited menjelaskan penggunaan masa yang boleh dikembangkan dari 24 jam ke 25 jam.

 Dari sudut pandang saya sendiri, isinya sangat padat dan penggunaan bahasa yang beraras tinggi. Memerlukan daya fikir yang baik supaya dapat memahami setiap bait yang diungkapkan..

 Sebenarnya saya lebih suka jika penulis menggunakan bahasa rakyat marhaen sahaja supaya ia lebih dekat dengan khalayak pembaca yang pelbagai.. Buku ini menceritakan kisah hidup penulis yang sangat sibuk travel dari satu lapangan terbang ke lapangan terbang yang pelbagai di serata dunia..



 Di situlah penggunaan masa yang maha sibuk di manfaatkan sepanjang perjalanan penulis. Banyak tips dan teknik yang dikongsikan dalam buku ini antaranya.

# Gaya hidup dan kerja yang buruk ini tentunya mengurangkan ataupun menghapuskan masa yang sepatutnya dapat dimanfaatkan bagi kerja-kerja produktif..

# Semua perkara yang dirancang ataupun ingin dilakukan haruslah bersifat peka masa ataupun pusatan masa, yakni merujuk pada penggunaan masa secara cekap dan berkesan.

# Sesudah berjalan senam di pagi hari, minda saya mula mencerna segala isu bagi mendapatkan perspektif tepat mengenai isu Syariahnya ( jika ada ).

# Dalam hidup, terdapat dua ciri yang membantu kita berjaya: kepintaran dan kemahuan bagi berjaya, ataupun keazaman.

# Pengurusan masa yang tidak bijak menyebabkan prestasi kerja yang lemah dan akibatnya anda menanggung malu.

# Setiap orang mempunyai cara berbeza menghadapi masa tergendala...... Sekadar perlu mengubah cara anda bekerja ataupun cara anda meminta pertolongan orang ataupun rakan kerja.

# Saya sebenarnya membaca lebih banyak buku di awan putih berbanding jumlah buku yang saya baca di darat membumi ( sepanjang tempoh 2005-2015 ).

# Ini kerana saya dapati sebaik sahaja saya kurang menumpukan perhatian, banyak perkara kurang enak berlaku dalam kehidupan peribadi dan profesinal saya.

# Perwatakan dan perawakan berbilang tugas mampu membantu menjana masa tambahan buat diri anda sendiri, sungguhpun anda tidak menyedarinya.

# Berbilang tugas bukan lagi kemahiran sampingan. Sebaliknya, ia kemahiran utama yang perlu dimiliki individu dan pemimpin hebat.

# Peranan pemikiran bawah sedar dalam penyelesaian matematik memang tidak dapat dinafikan.

# Apabila seseorang bersemangat tinggi dan bekerja penuh perasaan dia mampu menghasilkan kecemerlangan, malah keajaiban.

# Apa yang penting adalah berapa banyak tugasan yang mampu disiapkan dalam sehari.

# Kita perlu melonjak daripada bagus kepada hebat.

# Dalam kehidupan apabila seseorang tidak mengambil risiko, mereka cenderung bersikap sambil lewa.

# Tetapi yang mengejutkan adalah insan yang bersemangat tidak mempunyai sebarang senarai tugas. Mereka cuma bersemangat bagi mencapai apa yang perlu mereka capai dalam sehari. Bagaimana itu mungkin berlaku?

# Saya memulakan hari saya dengan mengimbas semua tugas yang perlu saya lakukan, ada yang amat penting, ada yang sudah melepasi tarikh akhir atau pun hampir melepasi tarikh akhir.

# Saya menyelesaikan hampir 50% kerja harian yang tertunggak semasa sedang makan tengahari, memandu ataupun berjalan sekitar lapangan terbang di seluruh dunia. Ini kerana isu tersebut adalah isu biasa dan mampu di ramal. Ini termasuklah pengurusan diari bagi temujanji, nota bagi ceramah dan mesyuarat, hal pentadbiran, urusan perjalanan dan sebagainya.



    Sebenarnya banyak lagi bait-bait inspirasi yang terdapat di dalam buku tersebut. Saya sarankan pembaca boleh dapatkannya di mana-mana toko buku berhampiran.

Sekian huraian dari sudut pandang saya.. 



Semoga membantu..

Selamat Membaca..


No comments:

Post a Comment

Rahsia Kejayaan Bersama

Rahsia orang Cina bina kekayaan.  1. Bantu adik-beradik.  Dalam keluarga Cina, kalau anak sulung tu jutawan, dia akan share rahsia bisnes da...