09 May 2023

TIPS ASAS JAGA ENJIN KERETA

 UNTUK LONG LIFE ENJIN

1. Minyak Enjin ( Engine Oil ) Dan Oil Filter.

#-Setiap 6 Bulan atau 5K KM.

2. Coolant Radiator (Penyejuk)

#-Sebotol Rm 15-20… selalunya warna hijau! 60,000 km boleh la tukar sekali! Kalau air radiator korang warna clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

3. Minyak Transmisi ( ATF )

#- Minyak ni memang penting bagi yang pakai kenderaan AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000 km tukar.

Tapi boleh la extend hingga 30,000 km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar…jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000 km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar

4. Minyak Brek ( Break Oil )

#- Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km

5. Bendalir Power Steering

#- Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km

6. Spark Plug

#- 20,000 km ikut schedule maintenance book Tapi anda boleh pakai sampai 30k-40k takde hal…benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k eloklah tukar.

7. Air Filter

#- Ditukar setiap 20,000 km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup

8. Bateri Kereta

#- 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan…kalau kita selalu topup air suling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun. Kalau selalu lupa topup dan selalu kering. 6 bulan pun bateri boleh kong!

9. Air-Cond Belt / Alternator Belt

#- Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-Con & juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak.

Kalau bahagian “ribs”nya dah ada “crack-crack” yang halus…maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini

10. Water Pump

#- Ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke-2. Let’s say kita tukar timing belt setiap 80,000 km, maka apabila kita menukar timing belt untuk kali kedua pada 160,000 km, elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge.

11. Brake Pad

#- Tukar bila haus @ bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yang lain.

12. Tekanan Tayar

#- Pastikan berada dalam kadar 180-220 Psi

    Check setiap hujung minggu.


13. Belting Pulley

#- Setiap 100K Km kena tukar jika tidak dia akan terbelah dan putus.


14. Absorber

#- Tukar bila sudah keras dan lama sangat.


15. Tayar

#- Bila dah sampai 4 atau 5 tahun. Bila sudah habis bunganya.

    Sebab dia akan keras dan tidak optimum lagi kesannya.


16. Thermostat.

#- Bila dah lama dan waktu buat cuci radiator. Kena check dan tukar jika perlu.

05 May 2023

FREEDOM AT WORK

 Tips Kebebasan di tempat kerja :

 " Sekiranya kita mahukan lebih kebebasan dalam mentadbir kerjaya sendiri, jadilah pekerja yang bertanggungjawab, suka menolong dan menyumbang kepada jabatan di tempat kerja tersebut"..

30 April 2023

5 Undang-Undang untuk berjaya

 Five Discipline You Must Follow =

#1.  Make A Plan Budget Every Month

- Get On A Budget.

- Before A Month Begin..

- Sentiasa Tulis Dan Rancang Budget Kewangan Anda Setiap Hari Dan Bulan

#2. Get Out Of Debt

- Peminjam Adalah Hamba Kepada Pemberi Pinjaman

- Jangan Tambah Pinjaman Baru

#3. Take A Care With Who You Hang Around

- Just Close to A people In your Same Attitude And Interest

- Jika Anda Berkawan Dengan Geng Mengopi Anda Akan Jadi Kaki Kopi..

#4. Save And Invest 

- Orang Yang Bijak Akan Sentiasa Menyimpan.

- Save For A Rainy Days.

#5. Be A Generosity

- Banyakkan bersedekah

- Memberi dan memberi Dan Memberi...

- Ia Adalah Keajaiban..

- Ia Akan Mengubah Hidup Anda..

@KreditToDaveRamsey-

= Jika Anda Mengamalkan 5 Undang2 ini selama 10 Hingga 15 Tahun Anda Akan Menang 100% Dan Membina Wealth..

= It's So Powerfull..

= Bebas Kewangan..

= Financially Free...

24 March 2023

Russian Mafia Advice For Life

 1. The biggest mistake is too much talking..

- Be more silent

2. Do not make debts

- you will be long time slave

3. Do not make money number one

- especially in your 20', suka

4. In business, in street and in jail

- co-operation will bring you more power than confrontation

5. if you want to make it big find mentor

- not for weeks but for years

6. Only success make success

- be successful in small things, then use it to build next bigger success

21 March 2023

5 Idea Paling Top Di Dunia

1.  Murphy's law

- the more you fear something the more it will happen.

2. Kidlin's law

if you can write the problem down clearly then matter is half solved.

3. Gilbert's law

- the biggest problem at work is that no one tells you what to do

4. Walson's law

- if you put information and intelligence first at all time then the money keeps coming in

5. Falkland's law

-when you dont have to make decision then don't make a decision

17 March 2023

Best Financial Health Advices

 #1 Melabur pada aset bukan liabiliti

#2 Jalan untuk membina kekayaan bukan dengan menyimpan wang

#3 Nilai Networth adalah sampah.

#4 Mesti belajar Quadrafit theory ( Physical health, mental health, Spiritual Health, Financial Health )

06 March 2023

3 Perkara Yang Selalu Manusia Abaikan Dalam Kewangan

#1 Terjebak dalam SCAM -

      Ini kerana mereka tak faham cara wang bekerja.

#2 Hutang -

      Mereka menelan hutang dengan sangat banyak.

      Mereka mengamalkan gaya hidup yang mereka tidak mampu.

      Jika mahu berkembang kena hapuskan gaya ini dalam hidup anda.

#3 Tidak melabur -

     Apa yang penting ialah bukan berapa jumlah income anda tapi yang lebih penting bagaimana anda simpan dan laburkan pendapatan tersebut dengan cara yang betul.


Labtop Asus

03 September 2026 Khamis Mass IT Harga RM3609 Lepas rebat RM2899 Tolak 9A SPM  Total Semua:  RM2809.00 Sumber Kewangan Kad Kredit. Labtop As...